STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYTOM
Colea logo
Formulering af klare budskaber


”Communication works for those who work at it”
John Powell


Jeg oplever  ofte, at ledere kommer til mig med en udfordring omkring større personlig gennemslagskraft i forbindelse med formidling af budskaber.

Her er det for det første klart, at den bedste formidling foregår face to face , hvilket kommunikationscirklen så godt understreger., den siger nemlig at:

Selve ordene kun fylder 7 %, måden vi taler på fylder 36 % ,mens kropssprog og mimik fylder hele 57 %.

Det betyder faktisk, at vi lytter mere med øjnene end med ørene, og det medfører også, at arbejdet med fremtoning, øjenkontakt, gestik osv., er enormt vigtig, hvis vi vil blive bedre til at overbevise andre.

Det næste område vi bør arbejde med er struktureringen  af vores formidling—noget alt for få er opmærksomme på at arbejde med
.

Her er mit bud på en effektiv struktur:
    
  1. Koncentrer dit oplæg om ét hovedbudskab (HB)Det du gerne vil have folk til at gøre eller det du gerne til overbevise om.
  2. Understøt dit HB af pointer der dels viser gevinsten ved at følge HB, dels tabet ved ikke at gøre det.
  3. Dine pointer skal igen understøttes af beviser, der får folk til at tro på dem—her skelnes mellem dem, der  handler om tal og statistikker og dem der f.eks. bygger på egne erfaringer eller henvisninger til en autoritet på det område det handler om.
  4. Opbyg din tale så den starter med at komme med HB og byg den så op af pointer, understøttet af beviser, der gradvist overbeviser målgruppen og slut af med en opfordring ti handling.
  5. Husk til sidst, at mennesker er forskellige; nogle overbevises af tal, andre af følelser og igen andre af moralske udsagn, så tal til alle tre typer.
 
Prøv at arbejde med denne model og du vil hurtigt opleve en markant øget gennemslagskraft